Elköveted ezeket a hibákat?

Marg McAlister sikeres író, akinek már egész sorozatnyi kötete jelent meg arról, hogyan finomíthatnak az írók a saját technikájukon, hogy minél jobb könyveket adjanak ki a kezeik közül. Pár jó tanács:

hibak.jpg 

 1. Túl sok leírás a könyv elején

Nem kell mindent elmagyaráznod az olvasónak az első két oldalon vagy akár az első fejezetben. Persze be kell mutatni a főszereplőt, hogy tudja, kiről olvas, ezért néhány lényeges részletet le kell írnod róla, de nem szükséges részletes leírást adnod arról, hogy néz ki a szereplő, és ne írd le terjengősen, hogy mi vezetett a jelenlegi szituáció kialakulásáig. Ne zúdíts túl sok információt egyszerre az olvasóra.

 2. Vontatott a történet

Legyenek olyan fejezetek, amikben sok konfliktus és cselekmény van, aztán lassíts és hagyd, hogy a főszereplő (és az olvasó) egy kis levegőhöz jusson. Ilyenkor döntheti el a szereplőd, hogy mi lesz a következő lépése. Ha gyorsítani akarsz a történeten, akkor a következményeknél ne időzz sokáig, ha pedig lassítani, akkor elemezd ki az okokat és okozatokat hosszabban.

 Ha úgy érzed, vontatott a történet, akkor vizsgáld meg ezeket benne:

-       A mondatok hosszúsága. Túl sok hosszú mondat lelassítja a történetet.

-       A leírás mennyisége. Túl szájbarágós? Nem engedi meg az olvasónak, hogy a saját tapasztalatai alapján értelmezze a helyzetet?

-       A párbeszédek milyensége. A szereplőid túl formális nyelven beszélnek egymással? Túl sok összekötő szöveg van a párbeszéd közé szúrva? Túl sokat jelzed benne, hogy ki, mikor és milyen állapotban mondta, amit mondott?

-       Visszaemlékezéseket írsz, amik mindig lelassítják a történetet. Megáll ilyenkor a történet, míg a szereplő emlékezik valamire.

-       A szereplő túl sokat tűnődik. Mondhatnánk úgy is, hogy agonizál. A túl sok töprengéstől az olvasó úgy érzi, egy helyben toporog, úgyhogy itt az idő a cselekvésre.

 3. A szereplők tettei nem elég hihetőek

Bánj úgy a szereplőiddel, mintha igazi emberek lennének. Viselkedjenek és reagáljanak úgy, ahogy a személyiségük megkívánja. Például ha a hősnőd olyan helyzetbe kerül, amitől minden nő elfutna sikítva, akkor fusson el sikítva és ne erőltesd rá, hogy természetellenesen reagáljon.

 4. Felnőtt szempontból írsz egy gyerekkönyvet

Sok olyan író van, akik szeretnének gyerekeknek szóló könyvet írni, csak arról feledkeznek meg, hogy a gyerekek más gyerek helyébe tudják csak beleképzelni magukat. Nem akarnak felnőtt szemmel ránézni a gyermek főszereplőre, ezért érdemes megtanulni egy gyerek szemével látni a világot, mielőtt gyerekkönyvet kezdenénk írni.

 5. Szálak, amik nem vezetnek sehova

A történetednek kell, hogy legyen eleje, közepe és vége. Legyen benne cselekmény és a főszereplő is fejlődjön valamerre a befejezésig. És legyen egy nagy kérdőjel is a történetben, amiért izgulhat az olvasó (a hősnő végül hozzámegy a szőke herceghez vagy a kis Jack rájön, honnan jönnek azok a furcsa zajok éjszaka).

A bejegyzés trackback címe:

https://szerzoikonyvkiadas.blog.hu/api/trackback/id/tr228932484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása