Baráth Viktória tanácsai amatőr íróknak

A mai nappal indítunk egy cikksorozatot, melynek középpontjában az írók és az amatőr írók állnak. Ha te is írópalánta vagy, és szeretnéd fejleszteni magad, tanácsokat kapni, akkor ezek a bejegyzések neked valók!

Legelső interjúalanyunk Baráth Viktória, elsőkönyves írónő, aki a saját tapasztalatait figyelembe véve válaszolt nekünk néhány kérdésre. Idén jelent meg az Első tánc c. műve magánkiadásban, amit kemény munka követett. Az írónő maga foglalkozik a könyv hírének terjesztésével, és a rajongóival is szívesen kommunikál.

15293413_1622573074435185_561055624_o.jpg

Mi a legfőbb tanács, amit egy elsőkönyves író adhat egy amatőr írónak? 
Csak írj! Akár a könyvkiadás a célod, akár a blogodon osztod meg, vagy akár csak a saját fiókodnak, de írj! Ne foglalkozz azzal, hogy mások mit mondanak rólad, hogy másoknak tetszik-e, amit csinálsz. Nem miattuk kezdtél el írni, hanem azért, mert legbelül érzed, hogy ezt kell tenned. Lehet, hogy rossz az, amit végül papírra vetsz, de majd legközelebb jobb lesz, nem szabad, hogy ez visszavesse a kedvedet. Ahogy a mondás is tartja: „Minden profi egy olyan amatőr, aki nem adta fel”.

Te milyen nehézségekkel szembesültél íróként?
Legfőképp időhiánnyal. :) Munka mellett írok, miközben igyekszem a hétköznapi feladatokat is ellátni, és bizony sokszor nehéz felállítani a prioritási listát, de mivel a családomban és a környezetemben mindenki támogat, ezért sikerül megoldanom, hogy az írásra mindig jusson idő.

És a kiadás, valamint a mű megjelenése során? Hogyan birkóztál meg ezekkel?
Ez már nem volt ilyen egyszerű. A kiadás során és utána is sok-sok negatív élménnyel lettem gazdagabb, amiket legszívesebben kitörölnék a fejemből, vagy legalábbis máshogy állnék hozzájuk. Én úgy éltem meg a kiadást, mintha az elsőszülött gyermekemet kellett volna beadni az oviba. Idegen emberek kezébe adtam a kéziratomat és rájuk bíztam, hogy ők gondozzák, miközben én csak ültem és vártam, hogy a nap végén hogyan is kapom vissza. Szerettem volna, ha minél jobban az én elképzeléseim szerint megy végbe a kiadás, de tisztában voltam azzal, hogy sok kérdésben érdemes a szakemberekre hallgatni. Miután megjelent a könyvem, kezdetben csak pozitív értékeléseket kaptam, ám elérkeztünk egy fordulóponthoz, ahol már megindultak a negatívak is. Ezeket kezdetben nehezen viseltem, de rájöttem, hogy építő jelleggel kell felfogni.

A cél elérése keltette izgalom hatására gyakran nem gondoljuk át teljesen, mit is szeretnénk. A következő válaszban olyan kérdéseket vetett fel az írónő, amit azonnal érdemes figyelembe venni, amikor a kiadás gondolata megfogalmazódik bennünk.

Mit tegyenek meg mindenképp az amatőr írók, mielőtt kiadatnák az első könyvüket?
Nagyon jól gondolják át, hogy tényleg ezt szeretnék-e! A könyv megírása csak a kisebb feladat, de utána sokkal több munkára és energiára van szükség ahhoz, hogy az olvasókhoz eljuttassuk a könyvünket. Kellőképpen informálódni kell a könyvpiacot illetően, valamint konkrét célokat kitűzni magunk elé. Kinek szánjuk a könyvet? Hogyan szeretném értékesíteni? Csak e-book formában vagy nyomtatottan is? Ezek mind fontos kérdések, amikre pontos választ kell adnunk, mielőtt bármibe is belefogunk. A legfontosabb viszont az, hogy miért is akarjuk kiadni a könyvünket? Azért, hogy pénzt csináljunk belőle, vagy azért, mert az az álmunk, hogy írók legyünk? Ez az egyetlen kérdés nagyon sok további kérdésre hozza meg a választ.

Mire fektessenek nagyobb hangsúlyt, figyelmet az írópalánták?
A legnagyobb hangsúlyt mindig a minőségre érdemes fektetni. Mindig a maximális teljesítményt nyújtsuk a könyv megírásánál, szerkesztésénél, a borító tervezésénél, és a marketingnél is. Ne érjük be azzal, hogy „áh, jó lesz az úgy!” Csak egyszer adatik meg, hogy egy adott könyvet az olvasók elé tárjunk, a kiadás után ezeken a dolgokon már nem lehet változtatni. Érdemes előre készíteni egy tervet, hogy hogyan is szeretnénk véghez vinni a kiadást és a marketinget. Én naiv módon azt hittem, hogy elég megírni egy könyvet, és utána majd szájról-szájra terjed a híre, de ahhoz, hogy ez beinduljon, nagyon sok energiára, időre és némi pénzre van szükség.

Mivel ne foglalkozzanak?
A negatív hangokkal. Nem egy írótól hallottam, hogy a családja, ismerősei nem támogatják, és nem hisznek benne. Nem érdemes foglalkozni velük, mert nem ők azok, akiknek a könyvedet szánod. Csak magadban higgy, zárd ki a külvilágot, és Te döntsd el, hogy ki akarod-e adni a könyvedet vagy sem. Ha Te készen állsz rá, akkor vágj bele!

Viktória könyve magánkiadásban jelent meg, így a marketing részét neki kellett vállalnia. Sokat tanult, de időbe tellett. Ha te is magánkiadásban gondolkodsz, akkor jó, ha előre utána nézel a marketingnek, ahogy az írónő is tanácsolja.

Milyen eszközökbe érdemes pénzt fektetni képzés szinten? Te mit tettél annak érdekében, hogy képezd magad?
Én nem vettem részt semmilyen képzésen, de szívesen beiratkoznék egy kreatív írói tanfolyamra. Biztosan sokat segítenek abban, hogyan fejezd ki jobban magad, hogyan fogalmazz választékosabban, hogyan írj lendületesebben. A másik, amibe érdemes fektetni, az a marketing. Amikor megjelent a könyvem, még nem tudtam semmit arról, hogyan adjunk el bármit is, főleg nem könyvet, és utólag megbántam, hogy nem mélyültem el jobban ebben a témában. Talán érdemes ezt is egy kicsit magasabb szinten elsajátítani, ha ki akarunk tűnni a többi író közül.

Milyen eszközökbe érdemes pénzt fektetni marketing szinten? Te mit tapasztaltál?
Én úgy érzem, az emberek úgy gondolják, hogy egy könyv akkor jó, ha a „csapból is az folyik”. Azzal egyetértek, hogy minél több helyen jelenik meg a neved, a könyvborító vagy a cím, annál jobban bekerülsz a köztudatba. Én a legfőbb csatornáknak a Facebookot, illetve a Moly.hu-t tekintem, ott érdemes minél jobban nyomni a könyvet. A Molyon van lehetőség Pro tagság vásárlására, amit nem árt átgondolni, ugyanis csak azzal lehet képeket feltölteni az oldalra. A Facebook hirdetéseket sem árt átgondolni, hiszen kezdő íróként nem lesz túl sok kedvelője az oldalunknak. Viszont érdemes nem csak globálisan nézni a könyvpiacot, hanem akár személyekre lebontva, amibe pedig nem kell pénzt fektetni. Fel kell venni a kapcsolatot az olvasókkal, meg kell, hogy ismerjenek személyesen is, mert így jobban magukénak érzik a történetet. Minden egyes olvasó számít, mert sosem tudhatjuk, hogy nem-e továbbajánlja a könyvet.

Köszönjük az interjút Baráth Viktória írónőnek, aki számos hasznos tanáccsal is ellátott minket. Valóban érdemes körültekintően átgondolni a könyvkiadást, és megfogadni a szakemberek tanácsát. 

Ne hagyd, hogy a negatív emberek hatással legyenek az önbizalmadra, hiszen egy darab negatív kritikára juthat akár több pozitív is. Inkább ezekre figyelj! Olyan könyvet úgysem írhatsz, ami mindenkinek tetszik, ezért csak azzal törődj, amiben örömödet leled.

Ha tetszett a bejegyzés, figyeld az oldalt, mert hamarosan újabb interjúval jelentkezünk.

Írta, és az interjút készítette:
Ludányi Bettina

A bejegyzés trackback címe:

https://szerzoikonyvkiadas.blog.hu/api/trackback/id/tr9312014860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása