A kudarcra fel kell készülnöd

Tony Vanderwarker olyan szerencsés helyzetben lehetett, hogy John Grisham a szomszédjában lakott és felajánlotta, hogy segít a tanácsaival a könyve írásában. Az ominózus könyv, a Sleeping Dogs elkészült, ám egy kiadó sem akarta megjelentetni. Tony végül leírta, hogy milyen létfontosságú tanácsokkal látta el John Grisham egy új, The memoir, Writing With the Master: How a Bestselling Author Fixed My Book and Changed My Life című könyvben.

 grisham.jpg

“Az íróknak valójában egy valamit kell megtanulni, hogy hogyan tudnak elbukni. A gépemen pihen hét ki nem adott regény, és tele van egy polcom visszautasító levelekkel, úgyhogy tudom, miről beszélek, ha a kudarcról van szó. Amikor az írás kedvéért 20 éve otthagytam a reklám szakmát, tisztában voltam vele, hogy olyan nagy íróknak, mint Grisham, King vagy Hemingway, voltak kiadatlan művei, amik valamiért nem működtek, a karakterek nem éltek és csak visszautasítást kaptak értük. De arról fogalmam sem volt, milyen nehéz a sok elutasítás után összekaparni magam és folytatni tovább, mikor minden reményem elszállt. Az sokkal természetesebbnek tűnt, hogy inkább megverjek valakit, leigyam magam vagy ököllel belevágjak a falba.

Először még egész jól vettem az elutasításokat. Az első öt ilyen levélnél még azt gondoltam, hogy “Ugyan már, mit tudnak ezek?” De amikor folyamatosan csak jöttek, akkor bevillant, hogy lehet, hogy nincs igazam. Sőt lehet, hogy abba kellene hagynom. Az írókra jellemző módon én is azon kezdtem el agyalni, hogy mit csináltam rosszul. Minden elutasítás után szétanalizáltam minden szót a könyveimben. Egy levél és bennem egész gondolatcunami indult el, úgy mint:

  • Rossz volt az első fejezet, azért utálták.
  • A főszereplő nem volt elég szerethető.
  • Túl sok részletet írtam már megint a háborúról.
  • A történet úgy, ahogy van, nem elég lenyűgöző.
  • Minden ebben a könyvben csak rossz volt.

 

Mindez akkor vált még fájdalmasabbá, amikor a barátom és szomszédom, John Grisham felajánlotta, hogy a mentorom lesz a következő thrilleremnél. Szerettünk együtt utazni, közösen tölteni az ünnepeket, ilyenkor mindig rákérdezett, hogy haladok az írással. Én meg mindig olyanokat válaszoltam, hogy “Remekül, épp most kezdtem új könyvbe.” De közben az igazság persze az volt hogy olyan magasra nőtt az elutasító levelek tornya, hogy ha ledől, beteríti az egész szobát. 

Aztán az egyik közös ebédünk közben John közölte, hogy boldogan lenne a mentorom, ha szeretném. Hirtelen három történettel is előálltam, a harmadikat el is fogadta. A következő két évben a szárnyai alá vett és megtanított rengeteg technikai részletre. Meg voltam róla győződve, hogy egy bestsellert írok így. Arról álmodoztam, hogy Harrison Ford lesz a könyvemből készült film főszereplője.

Amikor John végre egy év múlva elfogadta könyvem vázlatát, nekiálltam a kidolgozásnak. Egy teljes évig csak írtam, újra és újra nekifutottam, mire végre úgy éreztem, remekművet alkottam. A szereplőimet erősnek láttam, a történet fantasztikus volt, le voltam nyűgözve saját magamtól. Aztán jött John reakciója: “Fejlődőképes.” Ez nála annyit tesz, mintha hármast adott volna a fogalmazásomra. A könyv ezek után ott landolt, ahol a többi hasonló thriller, az elutasított könyvek között.

Mit tettem ekkor? Hagytam, hogy ezek a levelek hatással legyenek rám és feladtam. Elkezdtem egész más területen dolgozni. Visszanézve már tudom, hogy az igazi kudarcom ez volt, hogy feladtam. Hogy hatalmas a különbség a kudarc és a visszautasítás között, én meg összekevertem a kettőt. Ami az egyik embernek rossz, az a másiknak jó. Három év múlva elővettem újra a Sleeping Dogs kéziratát és átolvastam, milyen javaslatokat írt hozzá John. Rájöttem, hogy az ő tanácsaiból és a közös történetünkből kell könyvet írnom, így született meg a The memoir, Writing With the Master: How a Bestselling Author Fixed My Book and Changed My Life című könyvem. Nem kapkodtak két kézzel érte a kiadók, de végül egy kis kiadó látott benne fantáziát és 2014-ben megjelentette. Én pedig úgy döntöttem, hogy a Sleeping Dogs is közönség elé való, így magánkiadásban került a könyvesboltokba. Az egyetlen kudarcom az volt, hogy megtörtem a kudarctól pár évre.”

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szerzoikonyvkiadas.blog.hu/api/trackback/id/tr5012300105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása