Három fontos kérdés, amivel leáshatsz a történeted szívéig

Ezek a kérdések mindig jól jönnek, akkor is, ha épp most ülsz neki írni, ha most nézed át, amit írtál vagy akkor, ha elveszettnek érzed magad, mert nem tudod, hogyan folytasd a könyvedet. Segítenek abban, hogy megtartsd a fókuszt és visszatalálj a történet szívéhez.


diehard.png

Mit akar a főszereplő?

Van valami oka, hogy van egy főszereplőd és hogy egyáltalán, van egy könyved. Ha nem tudsz válaszolni erre a kérdésre már akkor, amikor elkezded megírni a könyvet, akkor sok gondot okoz majd az írás. A válasz nélkül nem fogod tudni, hogy tulajdonképpen miről szól a könyved, vagy hogy mi irányítja a cselekményt.

Néha a válasz inkább a cselekményre fókuszál. Mint például a főhős meg akarja állítani a terroristákat, mielőtt felrobbantják valamelyik bolygót. Máskor viszont a főszereplőre koncentrál, hogy mondjuk a hősöd szabad akar lenni. Aztán van, amikor a kettő keveréke, mint amikor a főhősnő újra szeretne párkapcsolatot a férfival, akit elhagyott tíz éve. 

Azért fontos ez a kérdés, mert ha a főszereplő nem akarná azt, amit akar, akkor nem lenne történet. Az is lehet, hogy kezdetben még nem tudja pontosan, mit akar, de a könyv 25 százalékánál már az arcába csapódik a probléma és lesz egy olyan szükséglete, célja, ami elviszi őt a könyv végééig.

 Miért számít ez?

A főszereplő motivációja a kulcs ahhoz, hogy az olvasókat érdekelje, mit akar a főhős. Az emberek nem szoktak ok nélkül cselekedni. Ez egy olyan ok általában, ami nagyon személyes és ami csak ehhez az egy szereplőhöz köthető, a saját körülményei között. Ha nem így lenne, akkor bármelyik szereplő lehetne főhős.

 Hogyan változtatja meg a főszereplő életét, ha nem kapja meg, amit akar?

Az egész könyvre nézve ez a legfontosabb kérdés. Ha a főhős vágyainak nincsenek az egész életére kiható következményei, akkor minek töltene meg egy könyvet az életével? Ha a főszereplőt nem változtatja meg a kudarc és tapasztalat, akkor nem igazán személyes a motivációja. Nem elég, ha csak kicsit szomorú, amikor rossz dolog történik vele. Az az igazi és egetrengető konfliktus, ami alapjaiban kimozdítja a komfortzónájából.

Nemcsak akkor érdemes feltenni ezeket a kérdéseket, amikor írod a könyvet, hanem akkor is, ha tisztázni akarod magadban, hogy a történet tényleg fantasztikus, vagy csak jó kategória. Nem választja el sok egymástól a jó és a remek könyvet, ezzel a három kérdéssel pedig pont oda juthatsz, hogy a válaszok mentén a jó könyvet remekké teheted. Áss le a történeted szívéig, hogy a legjobb könyvet írd meg, amire képes vagy.

A bejegyzés trackback címe:

http://szerzoikonyvkiadas.blog.hu/api/trackback/id/tr2212392993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.