Ha nincs jó borítód, nincs könyved.

JD Smith grafikus, designer, író és szerkesztő szerint a borítóra sokkal több figyelmet, energiát és pénzt kell áldozni, ha azt szeretnénk, hogy jól fogyjon a könyvünk. A magánkiadásban ez is az író feladata, de érdemes szakértőt bevonni a borító megtervezéséhez.

 booksnipes.png

 

Mostanában már egyre inkább elfogadják az írók a grafikus szerint, hogy az eladások szempontjából milyen kulcsfontosságú egy jó borító. A könyvnek úgy kell kinéznie, hogy már a borítója meséljen arról, milyen történet vár az olvasóra ahhoz, hogy le akarja emelni a polcról, legyen az igazi vagy virtuális polc.

 

Hatalmas a verseny, így jól meg kell tervezni és átgondoltan dönteni a borítóról, fel kell keltenie az olvasók figyelmét és annyi információt kell hordoznia, hogy kedvük legyen beleolvasni a fülszövegbe.

 

Logikus, hogy a borító miért ilyen fontos, hiszen ez az első, amit az olvasó lát a könyvedből, ez alapján választja ki sok száz másik könyv közül. Még ismert írókra is igaz, akiknek elvileg a neve már elég kellene legyen ahhoz, hogy megvegyék az olvasók a könyvet, hogy egy csapnivaló borítóval kevésbé lesz kelendő a könyvük. Nemcsak az számít, amit leírsz a könyvedben, hanem az is, hogy milyen stílusú a borító vagy esetleg hogyan illeszkedik külsejében a sorozat többi részéhez.

 

Csak amikor már levette az olvasó a polcról, akkor kezd bele az olvasásba, a fülszöveget megnézi a hátulján, amibe általában rengeteg időt belefektetsz, hogy tökéletes legyen. Ugyanennyi időt minimum kell szánnod a borítóra is, hogy az pontosan illeszkedjen a könyved témájához és belesimuljon a mai trendekbe is.

 

Nem is olyan régen még kevésbé tartották fontosnak az e-könyvek borítóját, mondván, hogy azok nem igaziak, hogy nézegesse a borítót az olvasó.

 

De az az igazság, hogy ugyanazok a szabályok érvényesek a papír és elektronikus könyvekre, nincs igazán különbség a valódi és virtuális könyvespolcok között. Mindig az első, ami az olvasóval szembejön, az a könyv borítója. Egy rossz borítóval romba döntheted azt a rengeteg munkát, amit a marketingbe öltél, hiszen ha kiküldöd például hírlevélben, hogy megjelent a könyved, akkor is a borítóját látják majd az olvasók, amikor megnyitják a levelet.

18358757_1656955220985360_3943541744445197643_o.png 

Ha az a borító nem olyan, ami felkeltené az érdeklődésüket, akkor egyszerűen tovább kattintanak, elmennek a könyv mellett online is. Épp ezért már olyan szemmel válaszd ki a borítót, hogy felteszed magadnak a kérdést, hogy pici méretben is jól néz-e ki, mert az interneten már kis kép alapján is elég figyelemfelkeltő kell legyen, ha szeretnéd sok emberhez eljuttatni.

 

Azért van ez, mert a borító a könyv arca.

 

Ha az olvasó egy amatőr borítót lát, akkor azt feltételezi a könyvről, hogy a tartalma is amatőr lesz. Ha lerí róla, hogy otthon összerakott borító, aminél az első szempont az olcsóság volt, akkor azt feltételezi, hogy a könyv minősége is ehhez lesz hasonló. Azt gondolhatja magában róla, hogy akkor biztos kispórolták belőle a szerkesztést, korrektúrát és nem fogja megvásárolni. Nemcsak a pénz miatt, hanem mert nem akarja az idejét egy olyan könyvre áldozni, amiben bizonytalan. Arra akar sok órányi olvasást fordítani, amiről feltételezi, hogy fantasztikus élmény lesz elolvasni.

Nem véletlen, hogy a könyvkiadók több borítót is terveznek egy könyvhöz, mire kiválasztják a végső befutót. Ez nem azt jelenti, hogy ugyanolyan profi szintet kell hoznia egy szerzői kiadással dolgozó írónak, nyilván nincsenek meg ugyanazok az erőforrásai, mint egy nagy kiadónak. Inkább csak arra hívja fel a szakértő a figyelmet, hogy tartsd szem előtt, mennyire létfontosságú a könyved szempontjából a jó borító, és ez alapján hozd meg a döntéseidet.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

http://szerzoikonyvkiadas.blog.hu/api/trackback/id/tr1012494589

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.