Hogyan ne add fel az írást?

Mit tegyél, ha kételkedni kezdesz magadban? Ha azt gondolod, hogy inkább feladod az egészet, nem írsz tovább, nem hiszel már abban, hogy bárkit érdekelne majd a könyved. Szinte minden írónak vannak ilyen időszakai, amikor az önbizalma nincs a topon, márpedig pont az íráshoz arra van szükség, hogy az író magabiztosan vesse papírra a szavakat. Ennek a belső kétkedésnek legyőzésében segít tanácsaival Margaret Dilloway, a Momotoro fantasy sorozat, a How to Be an American Housewife, Sisters of Heart and Snow és egyéb népszerű, díjnyertes könyvek írója. Tapasztalatból beszél arról, ő hogyan lendült túl a legnehezebb időszakon, amikor szíve szerint feladta volna írói álmait.

writerdoubt_1.jpg

 

“Régen azt gondoltam, hogy ha egyszer végre kiadják a könyvem, onnantól minden simán megy majd. Miután tényleg kiadták, három hét alatt rájöttem, mekkorát tévedtem. Aztán megismerkedtem más írókkal, olyanokkal is, akik a bestseller listák élén vannak, és ahogy egyre többet beszélgettem velük, ráébredtem, hogy a magunkban kételkedés sosem múlik el, mindegy, hogy milyen magasan szárnyal a karrierünk. Ezért a kérdés nem az, hogy hogyan tüntessük el a belső kétségeinket örökre, hanem inkább az, hogy hogyan éljünk velük úgy, hogy ne akadályozzanak az írásban.

 

A múlt hónap kifejezetten rossz hónap volt az írás szempontjából nekem. A kéziratomat visszadobták, hogy írjam át. Az eszemmel tudtam, hogy hosszútávon jó, hogy így történt, mégis belül beindult a jó öreg önostorozás. Olyanok suhantak át a gondolataimban, hogy itt az ideje feladni az írást, többet érne, ha elmennék sült krumplit sütni a mekibe, teljes csőd vagyok és különben sem értek az íráshoz. Soha nem mondanék olyan becsmérlő szavakat másoknak, amiket a saját fejemhez vágtam. Végül pár hét múlva kihúztam magam a gödörből a következő pár trükk segítségével.

 

Legyél kedves magadhoz

 

  • Ne csak az írói énedet vizsgáld, hanem úgy általában saját magadat. Milyen erős vagy érzelmileg, fizikailag épp most? Hogyan tudnád a jó tulajdonságaidat a saját szolgálatodba állítani?
  • Aludj eleget és egyél rendesen. Jó ötletnek tűnhet a csokievés és a hajnalig sorozat nézés, mégsem ez a legjobb módja az öngondoskodásnak.
  • Emlékezz azokra az időkre, amikor rosszabbul mentek a dolgaid. Tavaly ebben az időben négy műtétet hajtottak végre rajtam. Inkább megyek át ezer válságon, mint még egyszer ott feküdjek a kórházban.

 

Használd a mentőöveidet

  • Hívd fel egy író barátodat. Találkozz vele, igyatok egy kávét. Ha személyesen nem megy, akkor emailen keresztül kapcsolódj vele. Amikor én akartam feladni az írást, rengeteget segített, hogy olyanokkal beszélgettem, akik szintén átmentek már ilyen nehéz időszakon.
  • Hívd fel egy nem író barátodat és beszélgess vele bármi másról, csak ne az írásról.
  • Vágj bele másba. Mindegy mi az. Tanuld meg, hogyan kell hattyút hajtogatni szalvétából vagy köss egy sálat. Bármit. Adj egy kis pihenőidőt az írói énednek.
  • Mozdulj meg. Endorfin hormon, napsütés, friss levegő. Tudod, hogy milyen jó hatással van rád is.

 

Térj vissza az íráshoz

  • Készíts tervet. Lehet, hogy az használ, ha új projektbe kezdesz. A lényeg, hogy tudd, hogy milyen irányban szeretnél elindulni.
  • Képzeld magad elé a befejezett könyvedet. Én egy helyi könyvesboltba képzeltem magam, nagyon aprólékosan, minden részletre kiterjedően lefestetem magamban a környezetemet és a sok könyv között ott láttam a sajátomat.

 

Lehet, hogy számodra az a jó megoldás, ha abbahagyod az írást.

Most azt gondolod, hogy ilyet nem mondhatok. Amikor közöltem a férjemmel, hogy fel akarom adni az írást, annyit reagált, hogy “oké”. Borzalmasan felháborodtam és megsértődtem. Azt vártam volna tőle, hogy próbáljon meggyőzni, kezdje el bizonygatni, hogy “Ne tedd, szívem, a világnak szüksége van a tehetségedre! Muszáj, hogy folytasd az írást!” vagy minimum annyit mondjon, hogy “Tudod, hogy nem értesz igazán semmi máshoz, úgyhogy adj magadnak még egy esélyt.” De annyi, hogy “oké”? Ezt válaszoltam: “Hagynád, hogy feladjam? Csak ilyen egyszerűen?” Abban a pillanatban tudtam, hogy nem fogom abbahagyni az írást és már készen álltam, hogy visszaüljek a lóra, folytassam ott, ahol elvesztettem a fonalat.”

A bejegyzés trackback címe:

https://szerzoikonyvkiadas.blog.hu/api/trackback/id/tr212586135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása