Furcsán hangozhat a cím, hiszen mi az, hogy hétszer kell az olvasók elé tolnunk a könyv hirdetését, ha azt szeretnénk, hogy észre is vegyék. Sőt akár meg is vásárolják. Márpedig a profi marketingesek szerint ez a hetes az a bűvös szám, ami kell ahhoz, hogy a vásárlóban rögzüljön a könyv létezése és vágy ébredjen benne a vásárlásra.
Mivel szerzői kiadásban gondolkodsz, ezért muszáj az íráson túl tanulnod a könyvkiadás egyéb összetevőiről is, mint például arról, hogyan tudod eljuttatni a könyvedet az olvasóhoz.
Lynne Cantwell, hosszú évekig a CNN újságírója volt, majd független szerzőként váltott a fantasy regények írására. Sikeres selfpublisher vált belőle, azóta pedig a saját tapasztalataival segíti a kezdőket.
“Nem tudom megszámolni, hányszor hallottam már független szerzőktől azt, hogy szeretnék minél gyorsabban visszakapni azt a pénzt, amit a könyveik hirdetésébe fektettek. A legtöbben azt gondolják, hogy akkor sikeres egy reklám, ha az eladásból több pénz folyik be, mint amennyit a marketingre költöttek. Kétségtelenül remek dolog, ha így történik, de a marketing nem erre való. Nem azért van, hogy eladjon direktben termékeket, hanem azért, hogy a vásárlókkal megismertesse a márkát, hogy úgy döntsenek, megveszik, bármit is árulsz. Jelen esetben a könyvedet.
Egyetlen hirdetéssel nyilván nem fogod elérni azt a célt, hogy megismertesd a terméket a közönséggel.
Alaptétel a marketingben az, hogy egy üzenetet hétszer kell látnia a vásárlónak ahhoz, hogy megragadjon benne. Tehát, ahhoz, hogy az olvasóid észrevegyék a könyvedet, legalább hétszer be kell mutatnod nekik. Legalábbis, ha azt szeretnéd, hogy meg is vegyék.
Ezt a bűvös hetest azonban már vitatják, mert mostanra már annyira túlterheltek a vásárlók a rengeteg marketing üzenettel, hogy feljebb tolódott az ingerküszöbük és ezért több benyomásra van szükségük ahhoz, hogy vásárlási inger ébredjen bennük. A legújabb varázslatos szám a marketingben most épp a 13. De nem kell feltétlenül hinnünk ennek, hiszen már 1885-ben is dobálóztak nagy számokkal Thomas Smith: Successful Advertising című könyvében, amiben egyenesen azt írták, hogy
20-szor kell a vásárlók elé tárni a terméket, hogy elszánja magát a vásárlásra:
- Az első alkalommal ránéznek bármilyen hirdetésre és nem is látják.
- A második alkalommal ránéznek és nem veszik észre.
- A harmadik alkalommal felfigyelnek, hogy van ott valami.
- A negyedik alkalommal van egy olyan sejtésük, hogy ezt már látták valahol.
- Az ötödik alkalommal el is olvassák a hirdetést.
- A hatodik alkalommal elgondolkodnak rajta.
- A hetedik alkalommal kicsit idegesek lesznek tőle.
- A nyolcadik alkalommal azt gondolják magukban: “Itt ez az átkozott reklám már megint.”
- A kilencedik alkalommal nyugtalankodni kezdenek, hogy lemaradnak valamiről.
- A tizedik alkalommal megkérdezik a barátaikat és szomszédaikat, hogy ők elolvasták-e már ezt a könyvet.
- A tizenegyedik alkalommal azon tűnődnek, honnan van ennyi pénze a hirdetőnek reklámokra.
- A tizenkettedik alkalommal azon gondolkodnak, hogy biztos remek könyv lehet.
- A tizenharmadik alkalommal úgy érzik, hogy értékes könyvet látnak.
- A tizennegyedik alkalommal már úgy emlékeznek, hogy rég szeretnék elolvasni ezt a könyvet.
- A tizenötödik alkalommal vágyakozni kezdnek rá, de lebeszélik magukat róla a pénz miatt.
- A tizenhatodik alkalommal megbeszélik magukkal, hogy majd egyszer meg fogják venni.
- A tizenhetedik alkalommal felírják maguknak, hogy mindenképp vegyék meg majd a könyvet.
- A tizennyolcadik alkalommal átkozzák a pénzügyi helyzetet, amiért nem tudják azonnal megvenni ezt a csodálatos könyvet.
- A tizenkilencedik alkalommal átszámolják a pénzüket.
- A huszadik alkalommal, amikor látják a reklámot, elmennek és megveszik a könyvet.
Valószínűleg Mr. Smith egy kicsit túllőtt a célon a 20 alkalmas elméletével, de érdemes a 10-es pontra odafigyelni: “megkérdezik a barátaikat és szomszédaikat, hogy ők elolvasták-e már ezt a könyvet.”
A szájhagyomány útján terjesztés az egyik leghatékonyabb és legsikeresebb marketing. És a legjobban úgy tudod elérni, hogy beszéljenek a könyvedről, ha 7 (vagy 13 vagy 20) alkalommal valamilyen módon a tudomásukra hozod, hogy létezik. Ezek után már csak egy kis szerencse kell — mert szerencse nélkül minden egyes könyvből, amit csak hirdetnek a kiadók, bestseller válna — , hogy tényleg szárnyra kapjon a könyved híre és sikereket érj el vele.”
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.