Így keríts időt az írásra

Az írók — főleg a független szerzők — gyakran érzik úgy, hogy szükségük lenne egy testőrre, aki mellettük áll a nap minden percében és megkocogtatja a vállukat, hogy üljenek le írni. Érthető, hogy sok író időviharban van folyton, hiszen a könyv írása közben élni kell, gyereket nevelni, vacsorát készíteni, mosni és dolgozni, hogy legyen miből befizetni a csekkeket. Kelly McClymer független szerző tapasztalataival igyekszik segíteni másoknak kikeveredni az időhurokból.

1-3uj-suktbecy9z_ikd69yq.jpg

 “Amikor először írásra adtam a fejem, egy olyan napról álmodoztam, amit teljes 24 órájában háborítatlanul az írásnak szentelhetek. Azóta egy tucatnyi regényem jelent meg, de nem sikerült sosem ezt az álmomat valóra váltani. Inkább feladtam és folytattam az írást, dolgozást, főzést és takarítást egyszerre (jó, legkevésbé a takarítást).

2010-ben aztán eldöntöttem, hogy nem ülök tovább a fiókban gyűjtött kézirataim fölött és inkább független szerzőként publikálom a regényeimet.

Ez azt jelentette, hogy hirtelen a formázástól kezdve a szerkesztésen át a borítóig és marketingig minden a nyakamba szakadt. A végére halálosan kimerültem, de sikerült, a könyveim jól futottak, szép sikereket értem el.

Amikor végre vehettem egy kis levegőt, sokkolt a felismerés, hogy az írásra minimális időt fordítok. Végül elhatároztam magam, hogy valóra váltom az álmomat (egy részét) és legalább 6 zavartalan órát töltök naponta írással. Többet lehet, kevesebbet nem. A zavartalanság fogalmába nekem beletartozik, hogy olyankor ne érezzem a “pénzt kell keresnem valamivel”gondolat sürgetését, ne vegyem fel a telefont, ne foglalkozzak családi ügyekkel, ne főzzek és főleg ne takarítsak. Olyan zavartalanul eltöltött 6 órát szerettem volna, ami teljesen bűntudatmentes.

 
 

Rá kellett jönnöm, hogy a testőröm, aki kocogtatja a vállamat, hogy itt az ideje írni, én magam vagyok. És neked is ott vagy te magad. Ha nem vagy elkötelezett, hajthatatlan és keménykezű testőr magaddal szemben, akkor nem tudod megvédeni az írásra szánt idődet.

Fókuszálj

Ez nem könnyű feladat, de senki sem mondta, hogy a testőröknek könnyű az élete. Ha nem fókuszálnának minden idegszálukkal, akkor nem tudnák elrántani a golyók elől a klienseiket. Ők nem esnek a multitask hibájába, nem nyomkodják munka közben a telefonjukat és nem is nyitják meg percenként a Facebookot. Egy független szerzőnek ugyanígy kell összpontosítania az írásra. A marketing persze fontos, de nem tudod reklámozni azt, amit még meg sem írtál. Nekem az segített, hogy mindig felvázoltam előre, miről szeretnék aznap írni az adott fejezetben és kikapcsoltam minden zavaró közösségi média felületet és telefont.

Ne hagyd elterelni a figyelmedet

Ha nem tudod ignorálni a mosnivalót vagy a rendetlenséget a lakásban, akkor menj máshová írni. Lehet az könyvtár, kávézó, egy pad a parkban vagy a kocsid hátsó ülése. Időzítsd akkorra az írásra szánt idődet, amikor nincsenek otthon a gyerekeid vagy más vigyáz rájuk. Én például mindig zenét hallgattam írás közben, ami segített megtartani a figyelmemet. Bezártam az ajtót és lecsupaszítottam az asztalomat. Máskor pedig elmentem a közeli kávézóba. Amikor még kicsik voltak a gyerekeim, felkeltem hajnali kettőkor, hogy írjak. Neked is megvannak a saját taktikáid, csak rá kell találnod magadban.

Tűzz ki célokat

Ahhoz, hogy kitarts a könyvírás hosszú folyamatában, olyan célokat kell magad elé tűznöd, amik hajtanak előre. Kezdd kicsiben, tűzz ki napi 15 percnyi írásidőt vagy 100 szót, amit mindenképp le kell írnod minden nap. Olyat találj ki magadnak, ami elérhető és amit minden áron be tudsz tartani.

Valósítsd meg a céljaidat

Tervezd meg, hogyan, mikor, hol fogod elvégezni, amit elterveztél. Aztán csak vágj bele és tedd meg. Egy független szerző nem várhat senki másra, hogy megvalósítsa a céljait. Rangsorold a feladataidat és ne hagyd, hogy eltérítsen bármi terveidtől.

Vállald a felelősséget

Ez a pont az én személyes keresztem. Általában túl sokat vállalok magamra és az írásra szánt időm kicsúszik a kezeim közül. Nyilván független szerzőként ezt nem engedhetem meg magamnak. A határidőket nekem kell megszabnom, és ugyanolyan keményen betartatnom magammal, mintha külső, kiadói nyomásra kellene írnom. Segíthet ebben egy napi to do lista, amin kipipálhatod, milyen célokat értél el már aznap. Vannak erre nagyon jó appok, naptárak is, de egy sima jegyzettömb és egy toll is megteszi.

Legyél rugalmas

De azért ne túlságosan, épp csak annyira, hogy könnyedén tudj alkalmazkodni a körülményekhez. Mert az élet írás közben is zajlik körülötted és beleszólhat a terveidbe. Ha úgy alakulnak az események, hogy felborítják aznapra a kitűzött céljaidat, akkor át kell alakítanod és ésszerűsíteni a terveidet. Amikor a lányom esküvője miatt két hétig távol voltunk otthonról, nyilván nem tudtam tartani a napi 6 órás zavartalan írásomat, így átvariáltam és kitűztem, hogy napi 1000 szót írok. Ezt sikerült is betartanom.

Nos, leszel a saját testőröd? Sajnos Kevin Costner épp nem ér rá, de az a jó hírem van, hogy nincs is rá szükséged.”

A bejegyzés trackback címe:

https://szerzoikonyvkiadas.blog.hu/api/trackback/id/tr611845445

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása