10 dolog az írásról, amit bárcsak tudtam volna 10 évvel ezelőtt

Shane Jones eddig három regényt, két verses és egy novellás kötetet adott ki sikerrel Amerikában, Light Boxes című regényét 2010 legjobb könyveinek listájára szavazták az olvasók. Jones egy cikkben leírta tapasztalatait, amiket az elmúlt tíz év alatt szerzett az írásról.

shanejones.jpg

 

1. Legyél türelmes.

23 éves koromban folyton egy abszurd, sürgető kényszert éreztem, hogy be kell fejeznem minél gyorsabban a könyvet, kicsit szerkeszteni és rögtön elküldeni a kiadóknak, amint lehet. Csak azért, mert sikeresen leírtál egy 3000 szavas történetet, még nem biztos, hogy az sikeres könyv lesz. Az idő, amit belefektetsz a munkádba, végül mindig megtérül.

2, Rendben van, ha nem írsz.

A bűntudat remek motiváló erő tud lenni, de ha ez a bűntudat beárnyékolja a könyvedet, ötleteidet, akkor inkább a rossz írásra motivál. Ilyenkor állj meg. Én maximálisan a kemény munka híve vagyok, de megtanultam megbocsátani magamnak, és felismerni, hogy mikor kell leállnom. Egyszer egy egész évig nem írtam egy sort sem. Remek érzés volt.

 

3. Hallgass a szerkesztőre, aki visszautasítja a könyvedet.

Mondhatod egy visszautasító levélre vállvonogatva, hogy kit érdekel, de jobbat teszel magaddal, ha inkább komolyan veszed, amit indoklásként írnak. A tanácsaik talán nem tetszenek, de ha egy szerkesztő veszi a fáradságot és megírja, hogy miért nem jó a könyved, akkor azt tedd ki a faladra és olvasd el minden nap, hogy tudd, miben kell fejlődnöd.

4. Ne készíts időbeosztást.

Szerintem az a jó, ha olyankor írsz, amikor belülről jön. Ha egész nap él benned ez a késztetés, akkor írj egész nap. Ha tíz percig, akkor tíz percet. Ha úgy bánsz az írással, mintha egy irodai munka lenne, akkor előbb utóbb úgy is fogod érezni magad tőle, mint egy irodista.

5. Nem vagy Bukowski vagy Hemingway.

Nem baj, hogy nem érsz fel a példaképeidhez. Ahogy az sem baj, ha a stílusukat kicsit másolod még az elején. Később majd ez elmúlik és megérkezel a saját hangodhoz. Két évig éltem középosztálybeli fehér kölyökként a szüleim pincéjében, azt képzelve, hogy hasonlítok Bukowskihoz, mire rájöttem, mi az én írói stílusom.

6. Egy író sem tudja pontosan, hogy mit csinál.

Fogjuk a szimbólumokat és a mondatokat, bekezdésekké formáljuk mindet, amiből összeáll egy történet, amit regénynek hívnak. Ennyi történik, mégis, ennél sokkal többről van szó.

7. Ne zárd el magad.

Ez a pont elég trükkös, mert a legtöbb író legszívesebben egész nap olvas és ír, vagy írókról olvas és gondolkodik. Az írók megfigyelők. De közben érdemes azért néha kilépni a lakásból és igazi emberekkel, családtagokkal találkozni. Menj el inni egyet a barátaiddal és ne beszélj egész este a könyvedről.

8. Gondoskodj magadról.

Én magam is vézna vagyok, férfi létemre beesett a mellkasom és erőtlen a karom, de azért odafigyelek most már, hogy mit eszem és mennyit mozgok. Az emberek kevésbé tartanak majd idegesítőnek, ha nem úgy nézel ki, mint a sztereotípiákban az írók. (Az előző pont óta megcsináltam 20 fekvőtámaszt!)

9. Maradj szerény.

Mindegy, hogy mit írsz vagy hogy ki adja ki a könyved, maradj mindig kíváncsi és ne szállj el saját magadtól.

10. Írj arról, amiről semmit sem tudsz.

A bejegyzés trackback címe:

https://szerzoikonyvkiadas.blog.hu/api/trackback/id/tr6412586121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása