Hogyan indulj el a szerzői könyvkiadásban?

A szerzői könyvkiadás egyik nagy sztereotípiája, hogy a könyvkiadásnak ez a módja dilettánsoknak való, a profik klasszikus kiadóhoz fordulnak. Mint minden általános igazságnak van is alapja, meg nincs is.

A kezdő íróknak jó ugródeszka lehet, de vannak olyan szerzők, akik azért maradnak ennél a formánál, hogy megőrizzék a szakmai függetlenségüket és ők maguk dönthessenek minden lépésről, a kiadástól a terjesztésig.

A profizmusba senki nem születik bele, évekig tartó, szorgalmas munka kell hozzá, amit sokan nehezen értenek meg. 

konyves_foto_a_cikkemhez.jpg

Miért üzlet a megírt mű?

Nem arról van szó, hogy az írók többsége ne álmodna sikerekről, elismerésről, irodalmi díjakról, vagy arról, hogy egy kiadó felkarolja és támogatja az alkotói ambícióit.

Azonban a könyv megírása csak az első lépés, a mű valódi élete akkor kezdődik, amikor az olvasó kezébe kerül. 

A könyvkiadás, mint általában minden művészeti tevékenység üzlet.

Üzlet ugyanúgy a klasszikus módszerek szerint dolgozó kiadónak és üzlet a magánkiadással foglalkozó szolgáltatóknak is. Üzlet akkor is, ha az ember teljesen egyedül menedzseli ezt, mint szerző. 

Az első esetben az állam, egy mecénás fizeti a költségeket, a második, harmadik esetben a szerző, alapítványok, vagy pályázatok. Csak a szerzőnek jutó százalékok különbözőek, amennyit egy-egy kötet után kapnak. Ennek érdemes utánanézni. 

Ezért ilyen szempontból nincs köze az írói minőséghez, a tartalomhoz, vagy a tudáshoz. 

Mi volt régen, amit nosztalgiával emlegetünk most is? 

Az a könyvkiadási forma, amely évszázadokig működött és amelyre nosztalgiával gondolunk vissza, az úgynevezett Gutenberg galaxis annyiban volt más, hogy a komoly kiadók a minőséget tartották szem előtt.

Abban a rendszerben, amikor a szerző, a kéziratát nyersen leadta, ott lektorok, korrektorok, könyvtervezők, tördelők és szedők sokasága dolgozott rajta, ameddig könyv lett belőle.

Régi, nagy írók mesélik, hogy egy-egy korrektor, tördelő, borítótervező nagy úr volt, nemcsak a szakmai felkészültsége miatt, de arról is ők döntöttek, hogy egy-egy könyv mikor kerül a nyomdába. Így pedig végeredményben a piacra. 

Ennek a hátránya az volt, hogy csak kapcsolatok, összeköttetések és egyebek révén lehetett publikáláshoz és könyvkiadáshoz jutni. 

Manapság úgyanígy tekintünk arra az időszakra, amikor a kommunista érában, az állami támogatásban többszázezer példányban jelenhetett meg és el is fogyott egy-egy ismert szerző műve.

Ezek voltak az arany idők, hisz nagy összegek és emögött nagy hitelek voltak, amelyeket az állam a kultúrába fektetett. Érvényes volt ez a filmgyártásra, a színházra, a képzőművészetre és más művészeti ágakra is. 

Mi a valós helyzet napjainkban? 

Manapság, ha kezdő író vagy és könyvet szeretnél kiadni, akkor a következőkből választhatsz: 

1.  Elvégzel egy kezdő íróknak szóló, kreatív író tanfolyamot és csak reméled, hogy a tanáraid majd felkarolnak és segítenek. Az más kérdés, hogy egy pár hónapos tanfolyamtól senki nem válik íróvá, még akkor sem, ha papírja van róla.

Pályázhatsz irodalmi pályázatokon, vagy könyvkiadóknál, ahol lehet a nyeremény része a könyvkiadás,ezt szintén sokan választják mostanában. Ez a rendszer már Arany Jánosnak is meghozta a sikert a Toldival. 

2. Megírod a kész regényt, majd elkezded küldözgetni a kéziratot a kiadókhoz, reménykedve a sikerben. Általában ezt a klasszikus kiadók többsége nem szereti. Még egy-két kiadónak lehet, várva a válaszra.

Amikor húsz kiadót bombázol a könyveddel, semmi sem biztosítja, hogy bejutsz a nagy gépezetbe. Ne csodálkozz tehát a kudarcon. 

Ha mégis és sikerül neked, akkor annak az az oka, hogy üzleti lehetőséget láttak benned, akibe érdemes befektetni.

Azonban a minőség szempontjából sem az irodalmi értéket, sem a későbbi maradandóságót nem biztosítja az első könyves siker.

18358757_1656955220985360_3943541744445197643_o.png

A klasszikus kiadók egy részének bedőlésével bizonyos szerzők örülhettek, ha a megjelent példányaikat visszakapták. 

3. Harmadik lehetőségként választhatod a szerzői kiadást. Itt is két lehetőség van. 

a. Magad adod ki és magad menedzseled a könyvet, egy automata rendszerbe való feltöltéstől (Amazon), a borítótervezésen át, a korrektúráig, a lektorálásig és az olvasói felé való terjesztésig is. 

b. Választsz egy szerzői könyvkiadással foglalkozó kiadót, ahol szolgáltatásokat veszel igénybe, mintha fodrászhoz, vagy egy szépségszalonba mennél.

Itt nem hajvágás és festés van, hanem a borítótervezés, a lektorálás, a korrektúra, a tördelés, a terjesztés árait fizeted meg, amelyet szakemberek végeznek el helyetted. 

A könyv megjelenése után, ha könyvbemutatót, reklámot, marketinget szeretnél ezt is intézheted magad, vagy a szerzői kiadással foglalkozó cégedtől is igénybe veheted. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szerzoikonyvkiadas.blog.hu/api/trackback/id/tr8712488497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása